Medlemsmøte 4. november: Norge til Månen og Mars

Om få år vil det igjen være mennesker på Månen. ESA leverer kritiske komponenter til NASAs Orion-fartøy og innen tiåret er omme vil vi forhåpentligvis se europeiske astronauter benytte Orion på ferder til Lunar Gateway i bane rundt Månen. Hvilken rolle kan Norge spille i alt dette?

Arvid Bertheau Johannessen (f. 1962) er fagsjef for bemannet romfart og utforskning ved Norsk Romsenter. Han er utdannet siv.ing. elektroteknikk fra Technical University Delft, Nederland og har bakgrunn fra Telenor innen satellittkommunikasjon, produktutvikling, strategi og frekvensforvaltning. Han har også arbeidet for Inmarsat, London. Arvid er norsk delegat til European Space Agency (ESA) Human Spaceflight, Microgravity and Exploration Programme Board (PB-HME) og er norsk representant i International Space Exploration Coordination Group (ISECG). I sitt foredrag vil han fortelle oss om Norges rolle og muligheter i ESAs program for bemannet romfart og utforskning.

Møtet er åpent for medlemmer av DSE. Av praktiske grunner vil møtet denne gangen bli holdt digitalt, på Teams. Klikk her for å bli med.

Se foredraget om Romvær og superstormer m/Pål Brekke

6 gode grunner til å bli medlem